Portugisisk (Re: Hei.)

Thomas Gramstad thomas at gramstad.no
Tor 28. Feb 2008 02:03:12 CET

On Fri, 1 Feb 2008, Balanse wrote:

> Jeg har en tendens til å ramle over utenlandske grupper og artister,
> men siden vi snakker om spirituell musikk så har jeg nylig oppdaget
> portugisiske Madredeus. Litt dårlig timing av meg, siden gruppa
> nettopp ble oppløst. Damen som synger, Teresa Salgueiro, har
> fortsatt som soloartist.
>
> Hjemmeside, med flere lydspor, her: http://www.madredeus.com/

Portugisisk er spennende, og inngår jo i en rekke ulike kulturer
utenom Portugal selv.

Det mest opplagte eksemplet er vel Brazil, og her er et startpunkt
for Braziliansk musikk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brazil_Music

Flere land i Afrika er portugisisk-talende og har interessante
kulturblandinger, f.eks. Angola, Mozambique og Guinea-Bissau:
http://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_Angola
http://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_Mozambique
http://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_Guinea-Bissau
Dette er ofte musikk som ligner på kjente latinske og
latinskafrikanske tradisjoner, men som har en del
forskjeller (også fra hverandre) når man hører litt etter.

Kapp Verde er et annet interessant eksempel, og de har en egen
helt unik portugisisk-afrikansk musikkmix. Det finnes et lite,
men aktivt kapp-verdisk miljø i Oslo som arrangerer konserter og
dansekvelder. Nylig var Cesaria Evora i Oslo og holdt konsert
under World Music Festival før jul:
http://www.osloworldmusicfestival.no/Artist.asp?idArtist=1148

Den kappverdiske morna-tradisjonen som hun er et eksempel på
sammenlignes ofte med blues.

http://en.wikipedia.org/wiki/Morna_(music)
http://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_Cape_Verde

Jeg har ikke hørt musikk fra Sao Tome og Principe, men også
de har sine egne musikalske tradisjoner:
http://en.wikipedia.org/wiki/Santomean_music

Portugisisk språk og innflytelse finnes også flere steder
i Asia (Øst-Timor, Sri Lanka, Macau, Malaysia), men jeg vet
ikke hvordan det har påvirket musikken der. Wikipedia og
nettet er din venn også om dette, vil jeg tro. :)

Thomas