Fri musikk (Re: Alle ting Ecto mini :)

Thomas Gramstad thomas at gramstad.no
Ons 28. Nov 2007 20:22:00 CET

On Sun, 25 Nov 2007, Yngve Hauge wrote:

> 3. Blood Ruby - Midsummer Fires
>
> Basert i Connecticut så er dette bandet er meget spennende
> bekjentskap. De har mye til felles med Brunatex selv om de har et
> helt annet lydbilde - noe som høres helt sørt ut riktignok :P De har
> en vokalist som en finner på last.fm blant annet - hun går under
> nicket Blood Ruby.

Blood Ruby har lagt seg selv inn i The Free Music Web Ring, så
dette kan være en god anledning til å anbefale denne samlingen av
nettsteder:

The Free Music Web Ring:
http://j.webring.com/t/Free-music-webring
"This ring is dedicated to people who create their own original
music that they would like to share with others and who offer FREE
downloads of their work. (Music must be located on your own site)"

I tillegg til diverse indie-band omfatter webringen også nettstedet
til fri musikk-filosofen Ram Samudrala:
http://www.ram.org/ramblings/philosophy/fmp.html
Det er ikke bare filosofi, han er også musiker selv og har skrevet
praktisk orienterte artikler om hvordan lage sin egen musikk,
hvordan bygge opp et musikkstudio, og en rekke konsert- og
musikk-anmeldelser, og intervjuer han har gjort med en rekke
musikere og band:
http://www.ram.org/music/

Blood Rubys nettsted er forøvrig her:
http://www.bloodruby.com/frameset.html

Jeg kommenterer et par andre ting Yngve nevnte også:

> 1. The Catherines - Angels On Your Pillow
>
> En av 3 sanger som eksisterer av dettee Kansas City baserte
> garasjebandet (bortsett fra at de ikke hadde garasje der de
> bodde), der gitaristen senere var med i det det obskure bandet
> Psychowelders og bandet Smitten basert i Nederland. Kanskje et
> av de aller beste ukjente bandene som noensinne har eksistert.
> Ingen offisielle utgivelser men jeg har kommet over de 3 sangene
> de har gitt ut.

Finner ikke et pip om disse, har du en nettadresse?

> 2. Brunatex - Frozen Gold
>
> Dette australske bandet er et spennende bekjentskap både musikalsk
> og når det gjelder tekster. Jeg tror ikke de helt har bestemt seg
> for om de ønsker å høre til en genre eller ikke, men det har jo
> ingenting å si når det de gjør er glimrende. bandet er De er
> tilgjengelige på CD, men de har også lagt ut noen sanger på nett.

Jeg ser disse ligger på LastFM:
http://www.last.fm/music/Brunatex/_/Frozen+Gold

> 4. Noe Venable - Ice Dragons
>
> Jeg har vært en fan av Noe Venable helt siden jeg hørte hennes
> helt vanvittige album The World Is Bound By Secret Knots. Det må
> bare høres for det er helt umulig å beskrive. Ice Dragons er fra
> hennes siste og ikke noe svakere album The Summer Storm
> Journals.

Godt tips.
http://en.wikipedia.org/wiki/Noe_Venable
http://noevenable.com/