Mye på en gang

Yngve Hauge yngveh at pingvin-it.no
Tir 22. Jan 2008 22:12:23 CET

On Saturday 19 January 2008 18:19:49 Per Helge Berrefjord wrote:
> Noen av dere har vel allerede vært innom her:
> http://arts.guardian.co.uk/netmusic/0,,967267,00.html
>
> Mye å oppdage - og mye å diskutere?

Helt klart mye der en kan diskutere, men jeg skal ikke gå inn på dette nå for
det var noe annet som slo meg etter et søk på ballade.no tidligere. For en
liste som dette så burde en agenda være å fremme profileringen av alternativ
musikk i norske media. Jeg søkte på begrepet Ecto og det kom ut med 0 treff.
Det er kanskje på tide å gjøre noe med dette - tenkt på det selv faktisk som
en del av noe om kvinnelige låtskrivere kanskje.

For nye her som ikke vet hva ecto er og står for så vil en kjapp tur til
websiden http://www.ectoguide.org gi mye informasjon. Dette er etterhvert
blitt en enorm side som helt er skrevet av medlemmer av ecto-mailinglista.
Det er en feiring av kvinnelig vokal og kvinnelige låtskrivere fra hele
verden med noen få mannlige artister inkludert som Peter Gabriel og Jeff
Buckley.

Flere norske artister er en del av det som defineres som ecto: Velvet Belly,
Ane Brun, Mari Boine, Radka Toneff, Bel Canto, Anneli Drecker, Cane (rakk
bare å gi ut et album), Sidsel Endresen, Anja Garbarek, Hanne Hukkelberg,
Ephemera og noen få til. Det er det jeg vil definere som en anti-genre siden
den går på tvers av de tradisjonelle og  faktisk lager egne genrer basert på
andre ting enn det som er vanlig.

-- Yngve