Oppfølgingen fra "Ukens soundtrack" som lovet

Yngve Hauge yngveh at pingvin-it.no
Tir 19. Jun 2007 01:07:24 CEST

Hei,

Jeg lovet i "Ukens soundtrack" å komme tilbake med mer om Area, men det
tok litt lenger tid enn forventet siden eposten har blitt en smule
lenger enn jeg forventet selv om den kunne ha blitt mye lenger :)

Det er snakk om en periode i amerikansk undergrunnsmusikk i overgangen
fra analoge til digitale innspillinger som for de aller fleste er helt
eller delvis ukjent utenom noen kjente navn innimellom. For meg er de
aller fleste artister og band listet i eposten totalt ukjente, så jeg
håper noen kan fortelle mer om disse. De jeg har beskrevet har jeg også
musikk av, og kan høres ved å kontakte meg direkte om dere ikke er
medlem av den lille gruppen av mennesker som har tilgang på mitt arkiv.
Og dere trenger ikke å lese alt eller høre alt på en gang :)

C'est La Mort
- Det amerikanske 4AD?

Jeg bruker diskografien på URLen
http://www.angryrobot.net/cestlamort.html
samt The Ectophile's Guide to Good Music - http://www.ectoguide.org
som kilder for for denne teksten. Jeg vil ta for meg
samleplatene som ble gitt ut på labelet. Og jeg vil kommentere på det
jeg faktisk har hørt fra disse, siden noe annet også ville vært en smule
absurd. Jeg håper andre på listen kan kaste noe lys over noen av de
andre.

Dette labelet ble grunnlagt av Woodrow "Woody" Dumas i Baker,
Louisiana i 1986 der første utgivelse med katalognummer CLM 001 var
Doctor Death's Volume I - Cette Infant og var den første av ialt 6
samplere i perioden 1986-1992 og inneholdt følgende spor:

Doctor Death's Volume I - Cette Infant

Rash of Stabbings - Faulter
Throwing Muses - Fish
Breathless - All My Eye and Betty Martin
The Kite - Family
Pat on the Back - Afraid
Room Nine - Angels Sing
Circle Confusion - Survival
M-1 Alternative - Rain
Lung Overcoat - Find the Time
End Over End - Save

Ikke akkurat en stor mengde kjente band, noe som etter min mening bare
gjør det enda mer interessant. Det var jo det som i utgangspunktet
gjorde at jeg begynte å samle i det hele tatt. Dessverre så er det
ikke mulig å få tak på det meste av dette utenom sporet av Throwing
Muses. Og utgivelsen finnes bare på LP og kanskje kassett.
http://www.ectoguide.org/artists/throwing.muses.html

Doctor Death var navnet på Dumas' radioshow der han spilte musikk
innenfor gothic, atmosfærisk og kunstnerisk pop og rock. Det ble også
som jeg allerede har nevnt tittelen på en serie med samleutgivelser og
etter min mening mer interessante enn dagens pengemaskiner siden målet
ikke var å selge et lass med plater men å opplysning.

Det er ikke noe som tyder på at nummer 2 i denne serien noensinne ble
gitt ut - jeg gjorde noen undersøkelser selv også og har til nå ikke
funnet noen informasjon. Og når Dumas selv ikke er tilgjengelig for
kommentar, så gjør det ikke situasjonen lettere.

Doctor Death Volume III: Les Péchés de l'amant

Drowning Pool - Black Baghdad
Heavenly Bodies - Rains on Me (Mix La Mort)
Front Line Assembly - Concussion
The Legendary Pink Dots - Day at the Dreamies
Controlled Bleeding - Bloody Ash (Remix)
Clair Obscur - The Rope
Die Bunker - Gewalt
Beautiful Pea Green Boat - Hammers of Islam (Remix)
Bill Pritchard - Black Sould Under White Skies
Data-Bank-A - Crack.Dream.Over
Psyche - The Crawler

To av mine favoritt bandnavn er å finne på denne utgivelsen.

Beautiful Pea Green Boat - Jeg har musikk med dem som mp3er men ingen
album med sistnevnte. Albumet Still Life fra 1989 er utrolig bra, og
skulle ønske det var mulig å skaffe dette.
http://www.ectoguide.org/artists/beautiful.pea.green.boat.html

The Legendary Pink Dots er et fascinerende band som jeg først hørte om
midt på 90-tallet og har et album med dem som av og til dukker opp i
spilleren min. De kan til en viss grad sammenlignes med prog band fra
70-tallet som Yes og Genesis (før Phil Collins ødela et spennende
band). Artige tekster har de i alle fall.

Heavenly Bodies er avleggeren til Dead Can Dance, men svært
vanskelig å få tak i. De ga ut et album på C'est la Mort - Celestial
(1990) samt en EP ikke lenge etterpå. Det er interessant å nevne at
Simon Guthrie fra Cocteau Twins mikset sistesporet på dette albumet.
http://www.ectoguide.org/artists/cocteau.twins.html
http://www.ectoguide.org/artists/dead.can.dance.html

Doctor Death Volume IV: The Marvels of Insect Life

M-1 Alternative - The Marvels of Insect Life Theme *
Johanna's House of Glamour - Dark Hour
Mumbles (formerly Drowning Pool) - Two Clouds
Double Happiness - Cut *
Critical Mass - Vacation *
A Flower Sermon - If God *
M-1 Alternative - Slumming
Talisker Tale - Alone
Psychic Surgery - Greeks and Romans
Area - Green Light
Blackgirls - Translator *
Leigh Gregory - Athea*
Halcyon Daze - Ragman
The Millions - Delicate Balance
Magnetic Fields - Crowd of Drifters *
Future Neighbors - Salty Sea *
And Siamese Urbain - Whale's Belly
Handful of Snowdrops - Now, Then and Always
Grace Darling - Sleep Knows No Melody **
Condition - Why D'ya Do Wha Cha Did **
East Ash - Funerals **

* CD only
** CS only

Første gang flaggskipet til labelet Area dukker opp selv om jeg har en
mistanke om at de også skulle ha vært med på volume II men det får vi
vel aldri vite. De ga ut 4 album på labelet - The Perfect Dream
(1998), Radio Caroline (1989), Between Purple And Pink (1989),
Fragments of the Morning (1990) - før medlemmene oppløste
bandet og startet bandene Moon Seven Times og Lanterna (Senere
splittet de opp ytterligere i flere forskjellige band). Jeg har
personlig bare et forhold til Moon Seven Times og har faktisk aldri
hørt Lanterna, men er til gjengjeld stor fan av M7X. De ga ut albumet
med tittelen 7=49 som gir det fornøyelige - M7x7=49 :)
http://www.ectoguide.org/artists/area.html
http://www.ectoguide.org/artists/moon.seven.times.the.html

Et par andre for meg kjente band er også på platen:

Blackgirls - en kvinnelig trio som totalt ga ut 2 album under dette
navnet på Mammoth Records - Happy (1991) og Procedure (1989). De har
senere gitt ut flere soloalbum hver for seg.
http://www.ectoguide.org/artists/blackgirls.html

Grace Darling - De har 2 album på samvittigheten der bare det første
offisielt er utgitt. Jeg har sett flere mp3er fra det andre albumet
sirkulere rundt på nettet. Det må også advares om at det er en
kvinnelig artist som heter Grace Darling, så ikke tro det er dukket
opp noe nytt materiale for det har det altså ikke. Det selvtitulerte
albumet finnes i 2 utgivelser (dvs - finnes og finnes) først gitt ut
på Sardonic Sounds i 1992 og på C'est La Mort i 1995. De er
forskjellige og Vickie Mapes har kommentert dette i Ectoguiden -

http://www.ectoguide.org/artists/grace.darling

Albumet er rett og slett nydelig og jeg håper å en dag finne en kopi
av dette.

Det ble gitt ut en plate med instrumentaler som fulgte med Volume IV

Doctor Death's Volume IV: The Marvels of Insect Life
			  (Instrumental Companion CD)

M-1 Alternative - Diatom
Hex - Antelope (Instrumental Version)
Handful of Snowdrops - Terroir II
Delerium - Certain Trust
Talisker Tale - IRA Zone
Private Sector - The Argonauts
Johanna's House of Glamour - The Unfolding
black sea - Ballad of Johnny Firecloud
Beautiful Pea Green Boat - Nostalgia
The Millions - Instrumental #2
House Of Usher - Bone Swami
Controlled Bleeding - The Turning
Brothers Grimm - Stratosauras Tex
French B. - Je M'En Souviens
Psychic Surgery - Buddha
Fini Tribe - Monster in the House
Talisker Tale - Colourtronix
Mumbles - Mother Harvest
Critical Mass - Whirr

Som dere ser så er det et band som dukker opp der som senere er blitt
kjent for de fleste innenfor det alternative miljøet og utenfor også -
Delerium. Et annet band eller nærmere bestemt en duo dukker også opp
der, nemlig Hex ... Jeg hørte dem første gang på Vickie Mapes' Le
Femme Music Collection i 1993, og den låten fra denne sampleren er
også å finne på deres album Hex fra 1989 og det dukker opp i
spillelista mi med jevne mellomrom. Låten Antelope har jeg ikke
hørt, men jeg antar det er mye av det samme.

Doctor Death's Volume Five (5): Hearts Lust In Limbo

Eleven Shadows - O Mio Babbino Caro
Mumbles - Lullabye Blue [sic]
Orange - Fallen Buildings
M-1 Alternative - Market
Grace Darling - I Bury My Love
C-Cat Trance - Shake the Mind
Johanna's House of Glamour - Up Five Flights
The Peddlers - Like Skippy
Ruby Blue - So Unlike Me
Tel Basta - Sacred Bells
Talisker Tale - Atomic Fashion
Big Hat - You Lied
Fear Of Blue - Fool's Gold
East Ash - Green Chevy
The Moon Seven Times - Miranda
Leigh Gregory - See You Falling/Spiral
Handful of Snowdrops - Second by Second

Grace Darling dukker opp igjen og Area i ny inkarnasjon M7X.

Ruby Blue - Kanadisk kvinnelig artist som jeg bare har på en kassett
jeg fikk tilsendt fra en annen Ectophile i Canada i bytte for en
kassett med Melanie. På den andre siden av kassetten var Mae Moores
Bohemia (som jeg senere har kjøpt på CD) og fyllstoff var med enda en
kanadisk artist av indiansk avstamming Ferron (som jeg også har på CD
- spennende og enda aktuelle tekster).

Tel Basta - Vanskelig å beskrive dette bandet der albumet Laid Up In
Lavender er verdt det for første sporet Your Angel alene. Nydelig
stemme og stemningsfull musikk.

Big Hat - Forløperen til en hel serie med band og prosjekter. Det
enkleste er å lese i ectoguiden:
http://www.ectoguide.org/artists/big.hat
De er der beskrevet som ethereal, experimental og alternative pop
... absolutt treffende.

Doctor Death's Volume Six: Floribundus

Eleven Shadows - 56 In 81
Myself A Living Torch - Mermaid of Marin
Collection D'Arnell-Andréa - Une Attente Fragile
M-1 Alternative - Dilemma
Ten Wings - Special
Dazzle Painting - Shift
Breathless - Over and Over
Johanna's House of Glamour - Industrial Beach
Eden - Healingbow
Tel Basta - Watering the Seed
Ivory Library - Adams Street
Psychowelders - VHVH
Judgement of Paris - Bridge
Muzzle - Orpheus
M-1 Alternative - Rousseau's Rainbow
Grace Darling - Victoria Knows
Judgement of Paris - Floribundus (main theme)

Det er verdt å legge merke til at Grace Darlings Victoria Knows er fra
albumet som aldri kom ut.

Jeg avslutter min en smule lange epost med et av de bandene jeg mener
burde ha blitt til noe mer - Psychowelders. Som jeg for ikke lenge
siden skrev i en annen sammenheng og tar der med et annet band fra
samme by og samme oppgang faktisk :

The Catherines

Et skikkelig garasjeband fra Kansas City fra sent 80-tallet. Det som
er spesielt med dem er at de aldri ga ut noe som helst bort sett fra
en kassett med 3 låter sendt til plateselskaper og radiostasjoner.
Spilt på Vickie Mapes' Suspended in Gaffa og så vidt jeg vet bare et
annet program Alle ting Ecto på Radio PX (som jeg håper jeg skal få
sendt en eller annen plass om ikke altfor lenge). Angels On The Pillow
er etter min mening en av de aller beste indie-låtene noensinne skrevet.

Psychowelders

Et annet Kansas City band med samme gitarist som The Catherines. Han
flyktet senere til Nederland og startet bandet Smitten og senere
Boudoir. Genialt band som ihvertfall fikk gitt ut noe - 6 kassetter
og 1 CD uten dessverre å komme på radaren til andre enn Vickie Mapes
og Ecto. Det finnes YouTube filmopptak med dem av ymse kvalitet og det
er lagt ut mp3er men av svært dårlig kvalitet.
http://www.ectoguide.org/artists/psychowelders.html

-- Yngve