Musikksmak

Yngve Hauge yngveh at pingvin-it.no
Ons 13. Jun 2007 18:48:05 CEST

Jeg personlig har vært aktiv innen musikk siden tidlig skolealder, og
før det så ble jeg meget påvirket av at både min mor og min morfar
spilte instrumenter og min grandonkel en svært kompetent sanger. Jeg
spilte fiolin fra jeg var 9 til jeg var 19 da jeg dessverre ikke kunne
spille mer pga problemer med musklene i begge underarmene - min siste
skikkelig konsert var en oppføring av Chess her i Molde og da måtte
jeg ise ned armene mellom hver forestilling - 6 av dem og 2 den siste
dagen.

Begge mine brødre har også spilt der min eldste bror er profesjonell
cellist for tiden i Bergen Symfoniske Orkester men er ellers regnet
blant en av de aller beste barokkmusikere i Norge med fartstid blant
annet i Oslo Barokkorkester. Vokste opp med å spille sammen med både Ola
Kvernberg og hans søster Jorun Kvernberg (han trengs ingen presentasjon
men hun har vært svært viktig for norsk folkemusikk de siste årene).

Selv har jeg de siste årene vært programleder i mitt eget radioprogram
Alle ting Ecto (ATE) på Radio PX, men ser for tiden etter alternativ
arena for mitt program. Utenom det har jeg vært delaktig i
oppbyggingen av Ectoguide to Good Music (http://www.ectoguide.org) og
har vært medlem av Ecto (Happy Rhodes sin mailingliste men etterhvert
et forum for kvinnelig vokal) med et par naturlige avbrekk blant annet
pga føregangstjeneste siden tidlig 1993. Har samlet på musikk med
kvinnelig vokal siden rundt omkring det året og har i overkant av 1700
forskjellige artister/band noe som har dannet grunnlaget for ATE.

Jeg er kanskje en av norges største fans av Fleetwood Mac og mener
å ha alt av offisielle utgivelser på CD og DVD fra 1967 til iår
samt det aller meste av soloutgivelser gjort av bandmedlemmer og i
tillegg det jeg kan finne av soundboard opptak. Jeg kan personlig
ikke si hvilken perioden jeg liker aller best siden de alle har
sine spennende sider - se f.eks Bare Trees fra 1972 (Danny Kirwans
siste album med bandet) som er noe av det beste de har gjort
overhodet.

Innenfor klassisk musikk så er jeg stort sett altetende, men som
jeg har nevnt tidligere så er jeg en smule lei av Mozart og liker
ofte det litt mer tunge som Shostakovitch, Rachmaninov, Sibelius
og Tchaikowsky. Jeg er en stor fan av både Victoria Mullova og
Ginette Neveu (Ginette døde dessverre i en flystyrt sammen med
broren og en Stradivarius i 1949, men det finnes heldigvis
innspillinger med henne - Sibelius, Beethoven og Brahms
fiolinkonserter samt en del andre verk). Victoria Mullova har
gjort utrolig mye bra blant annet Prokofiev og Shostakovitch
fiolinkonserter som er regnet blant de aller beste innspillinger
noensinne og Vivaldi fiolinkonserter som er pop-musikk fra den
gang da.

Blant mine favorittartister ved siden av Fleetwood Mac familien, som
er for mange til å nevne dem alle finnes: Happy Rhodes, Kate Bush,
Tori Amos, Noe Venable, Dead Can Dance og Lisa Gerrard, Cocteau Twins,
Throwing Muses, Belly, Kristin Hersh og Tanya Donelly, Velvet Belly,
Dresden Dolls, Dadafon og Kristin Asbjørnsen, The Catherines,
Psychowelders, Grey Eye Glances, Moon Seven Times og Area ... for å
nevne noen av dem.

-- Yngve