Alternativ musikk på Myspace

Thomas Gramstad thomas at spirituellkultur.org
Tir 24. Jul 2007 01:14:28 CEST

Hei,

Jeg nevnte Myspace i en tidligere posting. Dette nettstedet er
orientert spesielt mye mot musikk og er et spennende sted å finne
frem til og komme i kontakt med mennesker med samme musikalske
interesser som en selv -- både som lytter og som aktiv/utøvende.

Det er to måter å finne frem på. Man kan søke på emneord,
sjangernavn, musikernavn osv., og når man finner personer
eller band (eller forum) så kan man se på vennelisten til
personen eller bandet (eller medlemslisten av forumet) for
å finne flere med interesse for det samme. Treffene man
søker opp blir utgangspunkter eller nav for å finne mye annet.

Her er noen eksempler/nav som jeg har funnet:

world fusion:
Terrakota:
http://www.myspace.com/terrakota

Vladiswar Nadishana:
http://www.myspace.com/nadishana

Drum Fusion:
http://www.myspace.com/drumfusion

Kouame Sereba:
http://www.myspace.com/kouamesereba

Sidiki Camara:
http://www.myspace.com/sidikicamara

Djembe Nova:
http://www.myspace.com/djembenova

Isaku Kageyama
http://www.myspace.com/isakukageyama

Luis Landa-Schreitt
http://www.myspace.com/luislanda

ambient:

Amethystium, også kjent som Øystein Ramfjord:
http://www.myspace.com/amethystium

Blue Stone:
http://www.myspace.com/bluestonebreathe

Shpongle:
http://www.myspace.com/therealshpongle

Solar Fields:
http://www.myspace.com/solarfields

Ecliptic:
http://www.myspace.com/eclipticrecords

alternativt, urbefolkninger etc.:

One People (de har kontor på Unity-senteret i Oslo)
http://www.myspace.com/onepeopleindidgenoussoul

Kailash - inner world music (Norgesvenn, ofte i Norge):
http://www.myspace.com/kailashkokopelli

Mari Boine:
http://www.myspace.com/boine

gamelan og gonger:
http://www.myspace.com/gongchime
http://www.myspace.com/gongtopia
http://www.myspace.com/internationalnoveltygamelan
http://www.myspace.com/gamelansekarjaya
http://www.myspace.com/sonicmetals
http://www.myspace.com/nagamas

trance:
http://www.myspace.com/djtundra
http://www.myspace.com/phobium
http://www.myspace.com/delerium
http://www.myspace.com/moaiproject
http://www.myspace.com/psyash

Noen kvinnelige vokalister med særpreg:
http://www.myspace.com/anidifranco
http://www.myspace.com/azamali
http://www.myspace.com/haddynjie
http://www.myspace.com/salakida
http://www.myspace.com/emmgryner
http://www.myspace.com/mykeeniatta
http://www.myspace.com/mahimamusic
http://www.myspace.com/lisagerrard

didjeridu:

Charlie McMahon (oppfinner av didjeribone, face bass m.m.):
http://www.myspace.com/charliemcmahongondwana

Tjupurru:
http://www.myspace.com/tjupurru
(en aboriginer som bl.a. spiller sammen med Charlie McMahon)

Yidaki Dave
http://www.myspace.com/yidaki_dave

Zotora fra Norge er her:
http://www.myspace.com/zotora

Jeg vil også nevne at Ross Reaver er på Myspace:
http://www.myspace.com/rossreaver
Han har bl.a. spilt sammen med Mari Boine. Han har vært aktiv
i lydsirkelen på Unity-senteret, og er oppfinneren av
strenge-instrumentet worldstick som vi bruker mye i lydsirkelen,
og som han selger via nettsiden sin.

Til slutt nevner jeg også min egen nettside på Myspace:
http://www.myspace.com/thomas_gramstad

På min Friends-liste finnes de fleste musikktyper (mer enn det jeg
har nevnt ovenfor, selv om det er mest av det ovennevnte), men
også mye annet enn musikk-relaterte ting (bl.a. science
fiction-forfattere, filmfolk og et stort antall kraftdamer --
Myspace er også mye mer enn bare musikk). Send meg gjerne en
"friend-request" dere som er på Myspace.

Thomas