Scrappy Bitches

Yngve Hauge yngveh at pingvin-it.no
Fre 17. Aug 2007 09:29:06 CEST

Kanadisk musikkscene er på mange måter den mest spennende over dammen. Tre av
mine kanskje største favorittartister holder til der. Scrappy Bitches dukket
første gang opp i 1997 og består av 3 artister - Oh Susanna, Veda Hille og
Kinnie Starr . Kinnie Starr kjenner jeg egentlig ikke noe spesielt til mens
de to første er blant Canadas aller største talenter med tilsammen over 10
album etter 1995. Andre geniale artister innenfor det jeg hører på er jo
Cowboy Junkies og Rachel Smith blant annet. Skal komme tilbake til alle disse
i løpet av den neste tiden, men først ...

Oh Susanna (aka Suzie Ungerleider) ble født i USA men vokste opp i Vancouver i
en familie som var gal etter musikk. Det gikk i alt fra Ella Fitzgerald, Duke
Ellington og Leonard Bernstein til Bob Dylan, the Beatles, Big Bill Broonzy,
Sam Cooke og Pete Seeger. For henne så var all musikk lenket sammen etter å
ha sett DOA gjøre konserter med Peter Seeger og punkrock bandet X gjøre Woody
Guthrie sanger. Som 12-åring ville hun være Mick Jagger, men dukket ikke opp
på musikkscenene i Vancouver før 10 år senere i 1995. Hun spilte inn 7 låter
som fikk stor oppmerksomhet både i USA og Canada, og ga disse ut i 1997.
Siden den tid har det blitt 4 album til med det siste gitt ut i år kalt Short
Stories som er en svært treffende tittel siden hennes tekster virkelig er små
historier oftest i en trist og makaber verden. Musikken hennes er ikke
rock 'n roll, men hennes tekster er det absolutt. Hun har gjort americana og
appalachian folk spennende igjen.

Utgivelser:
Oh Susanna
Johnstone
Sleepy Little Sailor
Oh Susanna
Short Stories

Holder for tiden på og spiller Short Stories ihjel - det blir absolutt ikke
dårligere ved flere gjennomlyttinger.

-- Yngve