Musikkanmeldelser

Thomas Gramstad thomas at gramstad.no
Søn 14. Sep 2008 01:49:57 CEST

MUSIKKANMELDELSER

Thomas Gramstad

Ni Heimer nr. 1 2008

OTHALA: NÅR ALTING ER GLEMT... (2007)

Dette er musikk inspirert av tradisjonsmusikk (nordisk
folkemusikk), men med et moderne uttrykk. Instrumentene er
trommer, bl.a. rammetromme (sjamantromme), bass, synth, el-gitar,
dyp brummende mannlig vokal og kvinnelig vokal i høyt toneleie.
Det er mye rå kraft og vitalitet i Othalas uttrykk, særlig i
vokalene. I spor 6 og 7 er det mye ordløs vokal (både kvinnelig og
mannlig), som jeg synes fungerer veldig bra. En dyp mannlig vokal
på grensen til strupesang brukes mange steder og gir mye kraft og
energi. Ellers er musikken mye tekstbasert, med tekster på dansk
inspirert av nordisk litteratur og natur, og også noen tekster fra
Edda. For min egen del opplever jeg musikk og tekst som to svært
forskjellige kanaler. Når jeg vil ha tekst leser jeg helst en bok
- jeg foretrekker faktisk å høre sanger på språk jeg ikke kjenner,
da er det nemlig lettere å høre på stemmen som et instrument. Men
dette er utvilsomt annerledes for mange andre, som setter pris på
kombinasjonen av forståelig tekst og musikk. Uansett er dette et
stemningsfullt album som hermed anbefales. Othala er forøvrig et
navn på Odals-runen, den siste runen i futhark, og står bl.a. for
arv, kultur, tradisjon, Odin. Coveret domineres av jord, stein og
himmel, og det er de energiene man får kontakt med på denne skiva.
www.othala.dk

YGGDRASIL: YGGDRASOUNDS (2008)

Yggdrasil er navnet på flere ulike band, her dreier det seg om et
norsk band i psytrance-landskapet. De beskriver musikken sin som
"skandinavisk psykedelisk skogstrance", og Yggdrasounds er deres
andre album. Skogstrance er en sjanger som er utviklet ved å
spille og danse ute i skogen, og inkluderer lyder fra naturen
sammen med psytrance-rytmer og teknologiske og andre instrumenter.
Skogstrance skal både inspirere kroppen til å danse og sjelen til
å reise, og en må si at denne skiva lykkes med begge deler. Dette
er energisk gladmusikk med mange variasjoner i lydbildet.
Trance-rytmene suppleres med mange ambiente toner som tidvis gir
en "outer space" eller "stjerner om natten"-følelse, men også med
diverse vokal og andre instrumenter som gir mer jordenergi. Det
detaljerte lydbildet danner en egen lydverden som man kan gå inn i
og reise i. Samtidig er det en utadrettet energi, så man kan også
bruke platen som bakgrunnsmusikk når man trenger litt ekstra
energi for å bli ferdig med noe. Hermed anbefalt. Coverets
dynamiske former og jordfarger gir et godt uttrykk for energien i
denne musikken.
www.yggdrasilrecords.net

BÅLFOLKET: SIRKEL (2005)

Bålfolket er en familie- og vennekrets fra Nord-Norge som lager
musikk som er inspirert av deres sjamanistiske praksis.
Instrumentene er sjamantromme (en rammetromme laget av
naturmaterialer som slås på med et stykke tre eller bein/horn), to
didjeriduer, diverse rasler, naturlyder (vind, ild/bål, rennende
vann), kvinnelig og mannlig vokal, litt joik og en smule
overtonesang og strupesang. Resultatet er en stemningsfull CD med
mye spennende materiale fordelt på 13 spor, der noen deler av
CD'en kan brukes til eller inngå i en trommereise, mens andre
deler av CD'en mer oppfordrer til å lyttes til som musikk. Dette
går på balansen mellom repeterende rytmer og lydelementer
(trommereise) og progresjon/variasjon i musikken ("lyttemusikk").
I det ene tilfellet leder musikken innover i seg selv, i det andre
tilfellet peker musikken utover seg selv. Det ene er ikke bedre
eller riktigere enn det andre. Men det er ikke så vanlig å finne
begge deler om hverandre i samme verk.

På CD'en "Sirkel" deltar Lena M. Johnsen (trommer/vokal),
Will Rubach (trommer/vokal), Michael Anthonsen (didjeridu),
og Willy K. Mæland (didjeridu.)

Vi finner bl.a. spor nr. 6 "Ved bålet", en heftig sak med
intense trommer, didjeridu, ravneskrik, og diverse vokal: mannlig
og kvinnelig, pluss joik og strupesang; nr. 2 "Bestemor Sol hilser
Mor Jord", en rolig sak med rennende vann, dronende didjeridu og
kvinnelig vokal; nr. 3 "Barbeint på stien" med litt raskere
trommerytmer, mer rennende vann, didjeridu, og vokal; og den
folkemusikk-inspirerte nr. 11 "Hymne" med kvinnelig vokal,
overtonesang og didjeridu.

Coveret er pent, men informasjonen der er sparsommelig. Jeg liker
å få vite hvor lenge hvert spor varer (dette mangler dessverre på
alle de tre albumene som anmeldes her), og savner også
kontakt-info til bandet.

CD'en "Sirkel" kan kjøpes direkte fra Lena M. Johnsen på
lena at webmagnet1.com (eller på Facebook...) . Eller når Bålfolket
opptrer et eller annet sted i landet...

----