Ukens liste :)

Yngve Hauge yngveh at pingvin-it.no
Søn 17. Feb 2008 20:40:21 CET

Hei,

Jeg begynte på noe ifjor som jeg ikke fortsatte med av en eller annen grunn.
Ukens liste over alternativ musikk - med kvinnelig vokal selvsagt. Så her er
5 nye (sanger ihvertfall om ikke artister).

Grey Eye Glances - Eventide - Chills

Dette skulle egentlig være deres store gjennombrudd, og utgivelsen inneholder
også et par spor som er gitt ut tidligere. Det skjedde jo naturligvis ikke,
men plata er absolutt verdt å høre kanskje av den grunn. Jeg har vært opptatt
av broer i musikk i det siste, og Chills har kanskje en av de vakreste - får
frysninger hver gang jeg hører sangen.

Miranda Sex Garden - Gush Forth My Tears - Gush Forth My Tears

Denne sangen finnes i to helt forskjellige versjoner der den første er en
acapella madrigal innspilling, og er å finne på albumet Madra gitt ut i 1991.
Den versjonen jeg har valgt her er en mix og er å finne på en EP med samme
tittel. De ble oppdaget mens de stod på gata i London og sang, og den første
plata er stort sett tolkninger av middelaldersanger og med noen egne
innimellom. Det de har gitt ut senere er helt annerledes der blant annet
instrumenter som trykkluftbor på Fairytales of Slavery sier sitt.

Big Hat - Inamorata - Stories

Chicago-baserte Preston Klix er hjernen bak flere spennende prosjekter og band
innenfor en krysning mellom verdensmusikk og electronica. Big Hat er det
første av hans prosjekter jeg har hørt, og de ble senere My Scarlet Life før
en hel rekke prosjekter som blant annet Scarlet Life ble startet.

A.C. Marias - One Of Our Girls(Has Gone Missing) - To Sleep

Er i realiteten et soloprosjekt av Angela Conway som hadde Marias som
mellomnavn derav navnet. Jeg har bare deler av albumet hennes One Of Our
Girls(Has Gone Missing), men det er helt utrolig nydelig så jeg håper å få
tak på resten en dag.

Hannah Fury - The Thing That Feels - Not Like You

Hun kom i kjølvannet etter Tori Amos, og kan til forveksling høres akkurat ut
som Tori. Hun har her skrevet noen nydelige sanger, og er absolutt verdt å
høre på.

Og det var det for denne uka.

Yngve