Ukas soundtrack

Yngve Hauge yngveh at pingvin-it.no
Søn 24. Jun 2007 03:07:14 CEST

Jeg begynte egentlig på dette i forrige uke, men ble så veldig opphengt
i Grace Darling og Hugo Largo som fremdeles går i bilen og er fast i
spillelista mi over en uke etterpå. Fascinerende og meget spennende
musikk.

Grace Darling - Lou's Lips

Et naturlig valg som første låt både fordi den er vanvittig spennende
med afrikansk inspirert intro blandet med synth fra 80-tallet (selv om
dette var tidlig 90-tallet) og en stemme til å dø for. Et lite søk på
Grace Darling viser at det albumet som aldri ble gitt ut finnes i små
drypp på forskjellige steder. Absolutt verdt å høre, men synd at ikke
hele det første albumet er å finne noe sted.

Oumou Sangare - Ah Ndiya

En for de aller fleste ukjent skatt av en artist fra Mali. Jeg hadde en
studentradio-kollega og DJ på besøk ifjor under Moldejazz og som en takk
for at han fikk bo hos meg ga han meg dobbeltalbumet Oumou. Et absolutt
krav for de som liker kvinnelige stemmer samt afrikansk musikk og
rytmer.

Susan McKeown - In London So Fair

Den første av 2 irske folkesanger (i tillegg til en skotsk), og Susan
McKeown gjør denne sangen til sin egen. Det er ikke mange irske sanger
med lykkelig utgang men denne har altså det - og den burde være fast
inventar i enhver feminists platesamling siden helten her er kvinne -
hennes store kjærlighet drar ut på sjøen, men i motsetning til de fleste
andre historier så kler hun seg ut gutt og følger etter. Jeg så henne
live på folk festivalen i Waterloo Village, New Jersey og mitt minne om
henne er et bilde jeg tok etter konserten ... et minne for livet. Hun
har gjort amerikaner av seg, men i sjelen er hun irsk så det holder.

Altan - Brid Og Ní Mhaílle

Etter min mening det absolutt beste irske trad folk bandet - Clannad er
gode, men Altan er så utrolig mye bedre. For de som liker irsk musikk så
må dette bandet samt Susan McKeowns ikke-pop album være med i samlingen.
Denne sangen er fra deres Island Angel album, som var det siste med
Kennedy som var Irlands beste fløytespiller - han døde dessverre av
kreft ikke lenge etter denne utgivelsen.

Capercaillie - Rann Na Móna

Vi flytter oss ikke langt for dette er Scotlands store stolthet og Sean
Connerys favorittband. Nydelig musikk, nydelig stemme. Denne er fra
deres album Delirium.

Deux Filles - Fleurs Dolls

Jeg kan ikke fransk men skulle ønske jeg kunne det bare pga denne
sangen. Spennende arrangement og en nesten barnslig vokalsk uttrykk. Jeg
må finne Silence and Wisdom albumet på CD bare for denne ene sangen.

Sheila Chandra - La Sagesse (Women I'm calling you)

Jeg har bare en setning å si om dette albumet ( The Zen Kiss)- Løp og
kjøp!!

Ingrid Karklins - Goddesses & Laime

Hun bor i USA men er opprinnelig fra Latvia, og det høres tydelig både i
tekster og musikk. Dette er fra hennes Anima Mundi album og det var
seriøst ikke lett å plukke en låt så jeg valgte en sang i to deler.
Håper hun finner veien tilbake til musikken, for et slikt talent burde
ikke være i tvil en gang.

Anna Domino - Rhythm

En sang med rett tittel eller en tittel med rett sang? Spanske Anna
Domino er dessverre ikke en del av de fleste elskere av internasjonal
musikks vokabular. Denne er fra hennes første selvtitulerte album. Den
som klarer å sitte rolig til dette er død.

Rainbirds - Big Fat Cat

Kunne ikke dy meg egentlig - passer egentlig ikke inn i denne miksen men
det er ikke mange bra tyske band og de som eksisterer må virkelig
fremheves. Artig sang og er verdt hele albumet Two Faces alene og det er
absolutt ikke et dårlig album.

Brunatex - Frog

Australia har veldig mye bra på musikkfronten - mine venner i Brunatex
er ikke noe unntak. Spennende musikk, tekster, instrumentering og ikke
minst vokalmessig. Det ligger flere av sangene deres der ute - hent ned
og hør.

Autour De Lucie - Ces Jours Clairs

Dette er Canadas bidrag denne uka - obviously den franske delen av dette
heller store og tynt befolka landet. Absolutt verdt å høre - dette er en
tidlig b-side.

Yma Sumac - Xtabay (Lure of the Unknown)

Sør-Afrikas ukjente storhet. En helt utrolig stemme. Nok av billige
samleplater med henne der ute - så plukk opp noe når dere er i en
platebutikk.

Sonoko - Balcony Scene

Det er vanskelig å plassere denne japanske artisten, men en ting er
ihvertfall klart - hennes egen versjon av Shakespeares balkongscene fra
Romeo og Julie er virkelig sjarmernede og søt. Ikke helt sikker på hva
jeg synes om resten av hennes selvtitulerte album riktignok.

Zap Mama - Furahi

Jeg var så heldig å få se dem live for noen år siden da de var på
Moldejazz. En stor opplevelse!! Ikke det samme med et album, men
Sabsylma er absolutt verdt å snurres i spilleren.

Chaba Zahouania - Nselfik

Jeg vet ikke mye om denne artisten fra Algerie, og jeg har bare hørt et
par sanger med henne. Denne er fra albumet You Are Mine. Jeg syntes det
var greit å avslutte som jeg nesten begynte - i Afrika.

Og dett var dett.

-- Yngve