Bootleggere som hindre for kulturspredning

Thomas Gramstad thomas at spirituellkultur.org
Fre 6. Jul 2007 06:26:36 CEST

On Mon, 18 Jun 2007, Svein Olav Nyberg wrote:

> Jeg vet ikke hva slags forhold dere andre har til (c)opyright og
> til bootlegging, men jeg oppdaget nylig at bootleggere tar det
> langt verre opp om du konverterer en bootleg til et annet format
> pg så videredistribuerer enn om du hadde piratkopiert en
> copyrightet originalutgivelse. I mitt tilfelle: Oppgradere en
> spedalsk blanding av SHN og MKW til FLAC, samt finne ut hva som
> egentlig var på filene og gi dem navn etter det. Men DET var en
> forbrytelse verre enn copyrightbrudd. Aktelsen min for
> bootleggere som bærere av dynamikk i kulturspredningen er
> [...]

Vel, bootleggere har ingen rettigheter til noe som helst, så de
kan ikke hindre deg i å gjøre det du vil med filene...

Ellers vil jeg jo også hevde at formatkonvertering ikke har noe
med opphavsrett å gjøre. Det er bare en form for kopiering, og du
kan fritt kopiere lovlige eksemplarer til privat bruk. Så kan det
kanskje diskuteres om en bootleg er et lovlig eksemplar eller ikke
(og om det er et eksemplar for den saks skyld) ...

En annen sak er at musikere nå i økende grad tar seg av
bootleggingen selv, og dermed kan pensjonere bootleggerne. Se
bare her:
Bands beating bootleggers at their own game
http://seattletimes.nwsource.com/html/musicnightlife/2003638511_official28.html

Thomas