Musikk i disse juletider

Yngve Hauge yngveh at pingvin-it.no
Tir 18. Des 2007 09:59:03 CET

Hei,

Etter forespørsel fra Thomas etter en del privat korrespondanse om julemusikk,
så skal jeg her liste opp mine alternative favoritter. Noe av det er
dessverre svært vanskelig å få tak på. Dette er plater som er verdt å høre om
en så feirer jul eller ikke.

A Choral Christmas (med Jane Siberry,Mary Margaret O'Hara, Holly Cole,
Victoria Williams, Rebecca Jenkins og Tim Ray (piano))

Dette er plata fra et radioshow som ble sendt i Canada for noen år siden ved
juletider. Forfriskende versjoner av kjente og mindre kjente julesanger
fremført av en gruppe kvinnelige artister med en utrolig bra kjemi.

Jane Siberry - Child

Opptak fra den tredje av i alt tre konserter hver av dem med eget tema der
denne handlet om jul. Dette er et veldig bra alternativ til den første
utgivelsen på lista mi. Jane Siberry (som nå heter Issa) har satt sammen en
fornøyelig konsert og har også her med seg Tim Ray på piano samt et utvalg
gjester.

Mary Margaret O'Hara - Christmas EP

Denne er nok heller vanskelig å få tak på, men alt fra denne geniale men
obskure artisten er verdt å få tak på. Hennes debut og eneste studioalbum fra
80-tallet Miss America burde være et must i enhver samling.

Over the Rhine - The Darkest Night of the Year

Dette Ohio-baserte bandet har vært en av mine aller største favoritter i mange
år siden jeg fant deres Eve album. Det kan ikke bli gitt ut mange nok herlig
melankolske juleplater.

Over the Rhine - Snow Angels

Avslappende, litt jazz og blues og flere melankolske egenkomponerte låter
utgjør denne juleplaten. Til min store glede er den også tilgjengelig i Norge
sammen med deres andre album i år Trumpet Child, og har fått bra mottakelse i
media også (5er i Aftenposten blant annet). Absolutt en av de beste platene
gitt ut i år, og kan absolutt nytes utenom jula også.

Susan McKeown & Lindsey Horner - Through the Bitter Frost and Snow

Ikke så mye et julealbum som et vinteralbum, men siden jula tross alt er om
vinteren så passer det jo fint nok. Susan McKeown en utvandret irsk artist
bosatt i New York har gitt ut flere nydelige album, og dette er heller ingen
unntak.

Loreena McKennit - To Drive the Cold Winter Away

Dette er heller ikke en juleplate men en vinterplate, men Loreena McKennit er
absolutt verdt det uansett.

Moya (Máire) Brennan - An Irish Christmas

Hun er nok mer kjent som stemmen i bandet Clannad. Dette albumet gitt ut ifjor
er absolutt verdt å bli kjent med. Om jeg bare kunne finne min CD, så ville
jeg være fornøyd (lagt en eller annen lur plass sammen med noen andre
juleplater).

-- Yngve